- aktualności
- galeria 2024
- regulamin
- utwory obowiązkowe
- karta zgłoszenia
- karta repertuarowa
- wzór listy uczestników
- RODO
- o konkursie
- kontakt
- archiwum
- Pałac Młodzieży w Bydgoszczy
40. edycja - 2021
Nagranie Koncertu Galowego - 14.11.2021
Nagranie warsztatów "Udana prezentacja chóralna - recepta na sukces" - 12.11.2021
Czterdziestolatek w doskonałej formie
Jubileusz jakiego nie było
Świętujemy, pomimo wszystko
Spotkania po latach, pożegnania, wspomnienia, nowości i plany
Razem, chociaż częściowo na odległość – tak obchodzono jubileusz czterdziestolecia Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży. To było niełatwe zadanie - dla uczestników, którzy zmobilizowali wszelkie siły, by przygotować w nietypowych okolicznościach i zawrotnym tempie utwory konkursowe, by je nagrać i przesłać do Bydgoszczy. Trudne był także dla organizatorów, którzy podjęli wszelkie działania (możliwe i pozornie niemożliwe), chcąc zachować poziom, dotychczasową formułę oraz klimat konkursu. Jedno było dla wszystkich jasne - musi się odbyć, chóry potrzebują impulsu, celu, wreszcie nadziei oraz poczucia, że wszystko wraca do normalności. Czuliśmy, że to bycie we wspólnocie, zespołowe działanie, wreszcie sukces - to coś, co uskrzydla, dodaje sił i motywacji młodym artystom. Dlatego trzeba było podjąć to wyzwanie. Nie przeszkodził wirus, nawet wówczas, gdy dotknął jedną z dyrygentek, która do ostatniej chwili nie wiedziała, czy zdąży przygotować i przesłać nagrania. Te trudy, a właściwie ich pokonywanie, ujawniły to, co w środowisku chóralistyki jest fundamentalne - pasję, niezłomną wolę i odpowiedzialność, które pozwalają „przenosić góry”. Słowem, parafrazując myśl Cypriana Kamila Norwida (patrona roku), wszyscy twórcy tej imprezy „nie kłaniali się okolicznościom”, lecz z optymizmem, wykorzystując współczesne technologie, postawili na swoim. I tak kolejna, a jednocześnie wyjątkowa, inna niż wszystkie edycja Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży stała się faktem. Ten konkurs odróżniał się od dotychczasowych, nie tylko ze względu na częściowo zdalną formułę, ale także, tym że wiązał się, jak na jubilata przystało, z podsumowaniami i rozstaniami, z powitaniami debiutantów oraz spotkaniami po latach z tymi, którzy stworzyli i budowali to wydarzenie od początku. Łezka nie jeden raz zakręciła się uczestnikom w oku, zwłaszcza podczas wielkiego finału. Z wieloletnim jurorowaniem właśnie teraz pożegnał się pan Marian Wiśniewski, któremu zawdzięczamy przeniesienie trzydzieści trzy lat temu tego wydarzenia do Bydgoszczy. Wspierał je od początku, także z ramienia PZCHiO, okazując organizatorom zawsze wielką życzliwość i pomoc - jako wspaniały dyrygent i człowiek. Natomiast dołączył po raz pierwszy do jury dr hab. Bernard Mendlik - dyrygent, profesor zwyczajny i dziekan Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ubogacając doświadczeniem to zacne grono wybitnych specjalistów. Tym razem prezentacje chórów oceniali goszczący w Bydgoszczy od lat: Krystyna Stańczak-Pałyga - Zarząd Główny Polskiego Związku Chórów i Orkiestr ( przewodnicząca), prof. dr hab. Dariusz Dyczewski - Akademia Sztuki w Szczecinie, prof. dr hab. Benedykt Błoński – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie oraz prof. dr hab. Janusz Stanecki - Akademia Muzyczna w Bydgoszczy. Po długiej przerwie mogliśmy z racji jubileuszu znowu gościć w Bydgoszczy panią Krystynę Janicz, która była pomysłodawczynią konkursu, jego dobrym duchem i wyrazistą osobowością.
Artyści chcieli śpiewać i celebrować „czterdziestkę” swojego Konkursu
Wbrew trudnościom postawili na moc muzyki i na sukces
Mimo trudnej sytuacji związanej z miesiącami izolacji oraz rozmaitymi utrudnieniami w prowadzeniu prób, udział w rywalizacji zgłosiło dziewiętnaście chórów. Przesłuchania miały formułę multimedialną, większość muzyków uczestniczyła w wydarzeniach za pomocą Internetu, ale część dojechała z symbolicznymi reprezentacjami, by osobiście przeżyć nastrój uroczystości. Jednak troje dyrygentów zaprezentowało dokonania aż dwóch chórów, i jak w słynnej starożytnej maksymie: „Przybyli, zobaczyli i zwyciężyli”. Rzeczywiście jubileuszowy Konkurs był ich wielkim sukcesem, mimo, iż na miejscu cieszyli się nim tylko nieliczni przedstawiciele zespołów. Z Leżajska pani dyrygent Barbara Kuczek przyjechała z dwoma reprezentacjami Chóru „Cantiamo” – jedną z Zespołu Szkół Licealnych im. Władysława Broniewskiego a drugą ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego. Przyjechał do Bydgoszczy także Pan Dariusz Różański dyrygent dwóch siedlecki chórów uczestniczących w Konkursie: Chórem „Canzona” ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego oraz Chórem Żeńskiego I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa. Był z nami także legendarny już założyciel i dyrygent chóru „La Musica” – Pan Zdzisław Ohar, uczestniczący od początku w Ogólnopolskim Konkursie Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży (obchodził więc także swój prywatny jubileusz), a od trzeciego był już w jego finale i przez wiele, wiele lat zdobywał najwyższe laury w kolejnych edycjach. Tym razem sam nie dyrygował, ale przyjechał, by świętować sukcesy swoich dwóch wychowanek i kontynuatorek dzieła. Wywodząca się z jego chóru Karolina Filipczak-Sulima z powodzeniem prowadzi Chór „La Musica”– grupę starszą ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie i zdobyła już liczne nagrody, także w Bydgoszczy. Jej podopiecznym przypadła w tym roku nagroda główna - GRAND PRIX 40. OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU CHÓRÓW A CAPPELLA DZIECI I MŁODZIEŻY oraz nagroda Ministra Edukacji i Nauki (pianino cyfrowe), a także nominacja do udziału w trzeciej edycji Konkursu „Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza” w Poznaniu. Chóru „La Musica” ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie reprezentowała także grupa najmłodsza, prowadzona również przez wychowankę Zdzisława Ohara, debiutującą podczas tegorocznego konkursu w Bydgoszczy, panią Joannę Knap. Dumny ze swoich uczennic Mistrz powiedział, że przekazał im umiejętności, historię chóru i pasję oraz podejście do uprawiania tej sztuki. Teraz może już powoli oddać pałeczkę i cieszyć się z dalszego rozwoju chórów. Obie panie, podkreślały, że w chórze terminuje się długo. One przez piętnaście lat uczyły się i rozwijały. Zaczynały jako siedmiolatki, dla których pan Zdzisław był, niczym drugi tato, życzliwym nauczycielem rzemiosła, artyzmu, postaw i życia. Nie zapomniały, że kiedyś zawiązywał im sznurowadła i pomagał nosić plecak. Gdyby nie On, nie byłoby ich miłości do chóralistyki, profesjonalizmu, osiągnięć. Teraz przyjechał w tym trudnym czasie kibicować „swoim” chórom. Nie wszystkie zespoły mogły przysłać delegacje do Bydgoszczy. Nie każdy dyrygent odebrał osobiście nagrody, których było wiele, ale dzięki transmisji online cała chóralna rodzina mogła wspólnie przeżywać te wyjątkowe, podniosłe chwile. Jak zawsze wzruszającym momentem, pokazującym myślenie o przyszłości chóralistyki było wręczenie nagrody w postaci wielkiej maskotki przez jej fundatora Panią Dyrektor Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy dla najmłodszego uczestnika Konkursu. Tym razem otrzymała ją siedmioletnia Jadwiga Licznerska z Chóru Dziewczęcego „Canzona” z Goślińskiego Towarzystwa Muzycznego w Murowanej Goślinie. Werdykt przyniósł też miłe bydgoskie akcenty. W konkursie – także stacjonarnie podczas gali uczestniczył chór mieszany „Primo” z I Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy prowadzony przez Monikę Wilkiewicz oraz chór „Dolce Canto” ze Szkoły Podstawowej nr 38 w Bydgoszczy pod kierunkiem Roksany Ptasznik.
Mistrzowskich wykonań, wspaniałych prezentacji było jak zawsze wiele. Na najlepszych czekały nagrody od licznych instytucji, ponieważ Ogólnopolski Konkurs Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży należy do najbardziej prestiżowych konkursów, w którym samo uczestnictwo jest już nobilitacją, określającą poziom zespołu. Rangę imprezy podkreśla fakt, iż projekt jest współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Miasta Bydgoszczy, a honorowymi patronami tradycyjnie są: Minister Edukacji i Nauki, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydent Miasta Bydgoszczy oraz Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty. Zaś patronat medialny sprawują Telewizja Polska S.A. Oddział w Bydgoszczy, Polskie Radio Pomorza i Kujaw i Express Bydgoski.
Zapewniają profesjonalizm, wysoki poziom oraz niepowtarzalną atmosferę
Słowo o „drugim planie”, czyli o organizatorach
Prawie od początku to wielkie i znaczące przedsięwzięcie organizuje Pałac Młodzieży w Bydgoszczy oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy „PAŁAC”. Bydgoski konkurs należąc do ścisłej elity polskich konkursów chóralnych, nominuje laureatów do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach oraz Turnieju Chórów „Legnica Cantat”. Szczególnym wyróżnieniem jest możliwość kwalifikowania zdobywcy głównej nagrody do uczestnictwa w Konkursie „Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza”. Taką możliwość bydgoska impreza uzyskała już od pierwszej edycji poznańskiego konkursu, w którym mierzą się najlepsze polskie chóry.
Ogólnopolski Konkurs Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży to nie tylko rywalizacja, ale wymiana doświadczeń, pozyskiwanie repertuaru, poznanie środowiska a także zdobywanie nowych umiejętności w ramach warsztatów dla dyrygentów. Również w tym względzie ta edycja była wyjątkowa. Po pierwsze zaproponowano nowe formy zajęć edukacyjnych, adresując jedne z nich także do chórzystów. Po drugie, jak całe przedsięwzięcie, warsztaty miały formę stacjonarną i zdalną. Spotkanie stacjonarne dla dyrygentów i chórzystów: „Funkcja artykulacji fonetycznej w śpiewie” poprowadziła prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska. Dyrygentom zaś zaproponowano warsztaty online: „Udana prezentacja chóralna - recepta na sukces”, które przygotowała dr hab. Elżbieta Przystasz z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, jako wprowadzenie do warsztatów dla dyrygentów na platformie TEAMS. Tradycyjnie gościom Konkursu umożliwiono także zwiedzanie Bydgoszczy (chociaż niektórzy są już stałymi bywalcami w naszym mieście). Tym razem był to nocny spacer z przewodnikiem po muzycznej Bydgoszczy. Na młodzież, jak zawsze, czekały ze wspólna zabawa w ramach „Pikniku chóralnego”, który poprowadziły panie: Patrycja Cywińska-Gacka i Małgorzata Maćkowiak (debiutantka w tej roli). Mimo, że tym razem obecnych było niewielu przyjezdnych chórzystów, to spotkanie było jak zawsze bardzo udane, a tradycji stało się zadość. Właśnie nad tym pielęgnowaniem tradycji i standardów czuwają organizatorzy tej wielkiej ogólnopolskiej imprezy, mającej opinię renomowanego wydarzenia. Żeby dbać o zachowywanie czterdziestoletniego dziedzictwa imprezy, a jednocześnie kształtować jej nowoczesne oblicze, odpowiadające wymogom dzisiejszych czasów, organizatorzy, jak mówi koordynator konkursu z ramienia Pałacu Młodzieży – Dorota Tomaszewska - zaczynają pracę nad kolejną edycją, w dniu zakończenia poprzedniej. Pani Dorota od 2006 roku przejęła pałeczkę po pani Halinie Tać i w sposób harmonijny bezpośrednio współpracuje ze wszystkimi osobami na poszczególnych etapach realizacji tego zadania. Może dlatego robi to z uśmiechem, spokojem i wielką konsekwencją, bo sama jest muzykiem, cała jej rodzina również, córki edukują się w tej dziedzinie, więc doskonale czuje ducha muzyki, a jednocześnie ma zrozumienie najbliższych dla ogromu czasu, który poświęca tej sprawie. Dyrygenci mówią, że zawsze czują jej życzliwość, ciepło i opiekę.
Tegoroczny Konkurs pokazał w szczególny sposób, jak zachowując to, co dotąd było cenione i ważne, należy być elastycznym, proponować nowe rozwiązania, wykorzystując nowoczesne technologie, ale i ludzki hart ducha, aby pomimo wszystko zrealizować program i zadbać o wspólne (chociaż nie w jednym miejscu) przeżywanie tego święta chóralistyki. Zachowanie więzi, tego bardzo zintegrowanego środowiska, to bardzo istotny cel – szczególnie ważny ze względu na zmęczenie izolacją, ale i potrzebę jubileuszowego radowania się w gronie wszystkich twórców Konkursu. Dlaczego to się udało? Ponieważ wszyscy zaangażowani w to przedsięwzięcie ludzie mają wielką pasję, wszystko co robią, wykonują z sercem i najlepiej jak można. Wszyscy – od kolejnych dyrektorów placówki, którym począwszy od pani dyrektor Doroty Kempki podziękowała podczas finałowego koncertu obecna szefowa Pałacu Młodzieży Magdalena Bereda, poprzez spore grono pracowników placówki, którzy wkładają cząstkę siebie, by wszystko było „perfect”, by goście, jurorzy i publiczność czuli się u nas jak u siebie. Nie wszystkich zaangażowanych widać, ale każdy podziwia efekty ich pracy, podkreślając doskonałą organizację, wysoki poziom artystyczny oraz niepowtarzalną atmosferę. Rokrocznie mówią o tym uczestnicy (chórzyści, dyrygenci), wyrażają w protokole jurorzy, dziękują przedstawiciele patronów i sponsorów. Tym razem dowodem tego uznania było przyznanie organizatorom: Pałacowi Młodzieży w Bydgoszczy oraz Stowarzyszeniu Przyjaciół Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy „PAŁAC” Medalu Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, który wręczył pan Marek Gralik - Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty. Docenienie wkładu placówki w rozwój polskiej chóralistyki, to dodatkowa mobilizacja do działań nad tym projektem w kolejnych latach.
Koncert Galowy
Bliscy na odległość
Wielki finał to wizytówka Ogólnopolskiego Konkurs Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży. To wydarzenie, na które zawsze się czeka, o którym się mówi wśród chórów, która się wspomina. Prestiżowa sala Filharmonii Pomorskiej, wielka publiczność na widowni, emocje sięgające zenitu w momencie ogłaszania werdyktu oraz od wielu lat perfekcyjnie wyreżyserowane widowisko, w którym uczestniczą wszystkie chóry, włączając się we wspólną zabawę, wykonując elementy choreograficzne, sceny aktorskie, ogrywając rekwizyty wspólnie z tancerzami, aktorami oraz wykonawcami z Pałacu Młodzieży czy Opery Nova. Utwory chóralne wkomponowywane w historię opowiadaną na scenie. Oprawa w jakiej występy chórów są prezentowane dodaje im zawsze blasku, wydobywa piękno i potęgę ich głosów, walory tekstów oraz urodę muzyki. Jedność tej wspólnoty śpiewaczej podkreślają wspólnie wykonywane utwory na setki głosów dyrygowane przez jednego dyrygenta tworząc jeden potężny chór. Wszystko dopełnione scenografią, poezją, multimedialnymi pokazami przenosi wszystkich w różne wykreowane wydarzenia i klimaty- choćby reminiscencji Moniuszkowskich, czasy odzyskania niepodległości czy świat filmowych bajek. Tak było, i jak w kalejdoskopie i tym razem zebrane reprezentacje chórów, goście i publiczność - zebrani w sali widowiskowej Pałacu Młodzieży, mogli jeszcze raz poczuć tamtą atmosferę sprzed dwóch, trzech, pięciu czy dziesięciu lat. Dzięki technice na ekranie pojawiał się Wspomnień czar przeplatany nagraniami nadesłanymi na tegoroczny jubileuszowy konkurs. Wszystko przeżywane w kilku wymiarach: - w sali widowiskowej Pałacu Młodzieży (gdzie każdy występ czy to na scenie w realu, czy poprzez prezentację multimedialną był nagradzany, jak zawsze, gromkimi brawami), w miejscach, w których na co dzień ćwiczą i występują chóry (dzięki czemu trochę bliżej poznaliśmy ich świat), we wzruszających wspomnieniowych prezentacjach występów sprzed lat podczas kolejnych edycji Konkursu i wreszcie w domach - nieobecnych chórzystów, publiczności, która nie mogła tym razem zasiąść w komplecie w sali widowiskowej, wreszcie na komputerach tych, którzy może pierwszy raz poprzez internetową transmisję mogli to zobaczyć. Tyle nowych możliwości „bycia razem” „uczestniczenia”, „zobaczenia”, - „spotkania”, a jednak podczas wielkiego finału czuło się, że jest inaczej, że nie ma nas wszystkich, ale jednocześnie była świadomość, że wszyscy są „po drugiej stronie internetowej przestrzeni”, że to samo przeżywają, że zaprosili nas do siebie - do szkolnych auli, kościołów, historycznych sal w swoich miastach, by w innym niż Filharmonia Pomorska otoczeniu pokazać się z najlepszej strony, stanąć w konkursowe szranki, zabrzmieć jak nigdy dotąd. I to co niemożliwe stało się faktem. Kolejny raz reżyserująca koncert galowy pani Magdalena Bereda z tych wszystkich wspaniałych fragmentów stworzyła całość, w której „uczestniczyli” artyści występujący na żywo wspólnie z tymi na ekranie, w którym harmonijnie przeplatały się wykonania dawne i dzisiejsze. Łączył je motyw chopinowskiej muzyki (w bliskości zakończonego Konkursu jego imienia) w wykonaniu bydgoszczanina, uczestnika tego konkursu przed lat - Michała Szymanowskiego; motyw muzycznej i baśniowej Bydgoszczy i wielki finał z trzema hymnami - bez wykonania których nie mógł obyć się żaden koncert galowy Ogólnopolskiego Konkurs Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży. Może właśnie w tym momencie poczuliśmy, że trochę brakuje tej mocy oraz jedności wszystkich głosów, które wprawiały w wibrację salę Filharmonii budząc euforię i pozostając na zawsze w sercach i pamięci obecnych. Jednocześnie wszyscy czuli, że koniecznie za rok muszą wykonać razem, tu w Bydgoszczy te piękne, budujące pieśni i pokrzepić się ich przesłaniem. A jednak, pomimo poczucia bliskości i więzi ze wszystkimi uczestnikami konkursu, które zapewniał wspólny duch muzyki i nowoczesna technologia – tortem na cześć czterdziestolatka nie udało się podzielić na odległość. Szkoda, bo był nie tylko piękny, ale i pyszny… Natomiast można, nie czekając na przyszły rok, czy kolejne okrągłe rocznice, przeżywać tegoroczną galę jeszcze wielokrotnie oglądając ją w Internecie.
Krystyna Bujak
PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA KOMISJI OCENIAJĄCEJ FINAŁ 40. OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU CHÓRÓW
JURY W SKŁADZIE:
- Krystyna Stańczak-Pałyga
- prof. dr hab. Benedykt Błoński
- prof. dr hab. Dariusz Dyczewski
- prof. dr hab. Bernard Mendlik
- prof. dr hab. Janusz Stanecki
Jury po wysłuchaniu w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy 13 listopada 2021 r. 19 chórów przyznało następujące nagrody:
- Nagrodę główną GRAND PRIX 40. OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU CHÓRÓW A CAPPELLA DZIECI I MŁODZIEŻY w wysokości 2.000,00 zł oraz nagrodę Ministra Edukacji i Nauki (pianino cyfrowe), a także nominację do udziału w trzeciej edycji Konkursu „Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza” w Poznaniu otrzymuje Chór „La Musica” – grupa starsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Karolina Filipczak-Sulima.
I. W KATEGORII DZIECIĘCYCH CHÓRÓW SZKOLNYCH DO LAT 16
- ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI I NAUKI - za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 91,00 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 1.000,- zł za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora oraz puchar Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty otrzymuje Chór „Canzona” ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Siedlcach, dyrygent: Dariusz Różański.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 89,2 pkt. oraz nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 1.000,- zł otrzymuje Chór „La Musica” – grupa najmłodsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Joanna Knap.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 89,2 pkt. oraz nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 1.000,- zł otrzymuje Chór „Cantiamo” – grupa młodsza ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Leżajsku, dyrygent: Barbara Kuczek.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 83,00 pkt. otrzymuje Chór „Puellarum Cantus” – z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli, dyrygent: Katarzyna Pisera.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 81,00 pkt. otrzymuje Chór „Dolce Canto” ze Szkoły Podstawowej nr 38 im. Zdobywców Wału Pomorskiego w Bydgoszczy, dyrygent: Roksana Ptasznik.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 80,00 pkt. otrzymuje Chór „Królewskie słowiki” ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Brodzińskiego w Królówce, dyrygent: Katarzyna Adamczyk.
II. W KATEGORII DZIECIĘCYCH CHÓRÓW POZASZKOLNYCH DO LAT 16
- ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI I NAUKI – za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 90,2 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 1.000,- zł za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora oraz statuetkę Łuczniczki ufundowaną przez Miasto Bydgoszcz otrzymuje Chór Dziecięco-Młodzieżowy „Our Music” z Olsztyna, dyrygent: Magdalena Kowalewska.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 87,00 pkt. oraz nagrodę Prezydenta Miasta Bydgoszczy w wysokości 1.000,- zł otrzymuje Chór „Harmonia” z Gminnego Ośrodka Kultury w Łukowej, dyrygent: Sławomir Kuczek.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 86,2 pkt. oraz nagrodę Organizatora w wysokości 1.000,- zł otrzymuje Chór Dziecięcy Rabki-Zdroju z Centrum Kultury, Sportu i Promocji w Rabce-Zdroju, dyrygent: Kinga Brandys-Wójciak.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 84,00 pkt. otrzymuje Chór Dziewczęcy „Canzona” z Goślińskiego Towarzystwa Muzycznego w Murowanej Goślinie, dyrygent: Adrianna Wtorkowska-Kubińska.
III. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW SZKOLNYCH DO LAT 21 o głosach równych
- ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI I NAUKI – za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 95,2 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 1.000,- zł za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora oraz puchar Prezesa Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr otrzymuje Chór „La Musica” – grupa starsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Karolina Filipczak-Sulima.
- ZŁOTY KAMERTON - za zdobycie 92,4 pkt., nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 1.000,- zł oraz nominację do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach otrzymuje Chór Żeński I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Siedlcach, dyrygent: Dariusz Różański.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 89,00 pkt. oraz nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 1.000,- zł otrzymuje Chór „Fantazja” z II Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Słupsku, dyrygent: Lilianna Zdolińska.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 88 pkt. oraz nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w wysokości 1.000,- zł otrzymuje Chór „Cantiamo” – grupa starsza z Zespołu Szkół Licealnych im. Bolesława Chrobrego w Leżajsku, dyrygent: Barbara Kuczek.
IV. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW SZKOLNYCH DO LAT 21 o głosach mieszanych
- ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI I NAUKI – za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 90,6 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 1.000,- zł za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora oraz puchar Prezesa Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Polskiego Związku Chórów i Orkiestr otrzymuje Chór mieszany „Primo” z I Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy, dyrygent: Monika Wilkiewicz.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 82,2 pkt. otrzymuje Chór Władysława IV z VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława IV w Warszawie, dyrygent: Jakub Siekierzyński.
- BRĄZOWY KAMERTON - za zdobycie 75,00 pkt. otrzymuje Chór „Canticum Canticorum” z VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, dyrygent: Małgorzata Mazur.
V. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW POZASZKOLNYCH DO 21 LAT – o głosach równych
Do tej kategorii nie zakwalifikowano żadnego chóru.
VI. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW POZASZKOLNYCH DO 21 LAT o głosach mieszanych
- ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI I NAUKI – za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 92,2 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 1.000,- zł za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora, puchar Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz nominację do udziału w Turnieju Chórów „Legnica Cantat” otrzymuje Chór Miasta Białegostoku z XI Liceum Ogólnokształcącego im. rtm. Witolda Pileckiego w Białymstoku, dyrygent: dr Anna Stankiewicz.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 80,2 pkt. otrzymuje Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, dyrygent: Danuta Czeczot.
Dyplom za udany debiut otrzymuje Chór Dziecięco-Młodzieżowego „Our Music” z Olsztyna pod dyrekcją pani Magdaleny Kowalewskiej.
Maskotkę ufundowaną przez Dyrektora Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy dla najmłodszego uczestnika Konkursu otrzymuje siedmioletnia Jadwiga Licznerska z Chóru Dziewczęcego „Canzona” z Goślińskiego Towarzystwa Muzycznego w Murowanej Goślinie.
Jury składa podziękowanie i wyrazy uznania dla wszystkich z Państwa, którzy mimo specyficznych warunków spowodowanych pandemią przygotowali chóry do Konkursu i dokonali rejestracji nagrań. Godnym odnotowania jest fakt, że do tegorocznego Konkursu zgłosiło się 19 chórów, w tym pięciu debiutantów (w kategoriach I, II i IV).
Jury składa również podziękowania za stworzenie warunków umożliwiających organizację 40. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży: Ministerstwu Edukacji i Nauki, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz władzom samorządowym miasta Bydgoszczy i województwa kujawsko-pomorskiego.
Szczególnie serdeczne podziękowania Jury kieruje do dyrekcji i pracowników Pałacu Młodzieży za przygotowanie tegorocznego Konkursu oraz okazaną życzliwość przedstawicielom chórów.
Bydgoszcz, dnia 14.11.2021 r.
PROGRAM
12.11.2021 (piątek)
- godz. 17.00–17.30 „Udana prezentacja chóralna - recepta na sukces”. Warsztaty i wprowadzenie do spotkania z dyrygentami. Prowadzący: dr hab. Elżbieta Przystasz. Link do filmu.
- godz. 18.30-19.30 „Udana prezentacja chóralna - recepta na sukces”. Spotkanie z dyrygentami na platformie TEAMS. Dyrygenci zgłaszają u organizatora chęć udziału i otrzymują link do spotkania.
13.11.2021 (sobota) sala widowiskowa Pałacu Młodzieży.
- godz. 15.00 UROCZYSTE OTWARCIE KONKURSU
- godz. 15.15- 19.00 PRZESŁUCHANIA KONKURSOWE ONLINE (prezentacja nagrań na ekranie kinowym)
kategoria I. Dziecięce chóry szkolne do 16 lat
Przerwa.
kategoria II. Dziecięce chóry pozaszkolne do 16 lat
kategoria III. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach równych do 21 lat
Przerwa
kategoria IV. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach mieszanych do 21 lat
kategoria VI. Młodzieżowe chóry pozaszkolne o głosach mieszanych do 21 lat - godz. 20.00 Nocny spacer z przewodnikiem po muzycznej Bydgoszczy
14.11.2021 (niedziela) Pałac Młodzieży
- godz. 11.00 Spotkanie jury konkursu z dyrygentami. Sala 115.
- godz. 11.00 „Piknik chóralny” - spotkanie dla uczestników konkursu. Prowadzący: Patrycja Cywińska-Gacka i Małgorzata Maćkowiak. Sala 79.
- godz. 12.30-14.00 Warsztaty dla dyrygentów i chórzystów: „Funkcja artykulacji fonetycznej w śpiewie” Prowadzący: prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska. Sala widowiskowa.
godz. 14.00-14.20 Próba hymnów konkursowych. Sala widowiskowa. - godz. 15.00 KONCERT GALOWY, ogłoszenie werdyktu, wręczenie nagród. Sala widowiskowa.
Link do transmisji Koncertu Galowego
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW
• Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
• Województwa Kujawsko-Pomorskiego
• Miasta Bydgoszczy
PATRONAT HONOROWY
• Minister Edukacji i Nauki
• Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
• Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
• Prezydent Miasta Bydgoszczy
• Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty
PATRONAT MEDIALNY
• Telewizja Polska S.A. Oddział w Bydgoszczy
• Polskie Radio Pomorza i Kujaw
• Express Bydgoski
PARTNERZY
• Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
• Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego
• Akademia Chóralna - Śpiewająca Polska - region kujawsko-pomorski
ORGANIZATORZY
• Pałac Młodzieży w Bydgoszczy
• Stowarzyszenie Przyjaciół Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy „PAŁAC”
NAGRODY
• GRAND PRIX – nagroda finansowa oraz Nagroda Ministra Edukacji i Nauki
• Puchary Ministra Edukacji I Nauki za najwyższą punktację w każdej kategorii
• Puchary Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora
• KAMERTONY
w poszczególnych kategoriach: Złote, Srebrne, Brązowe
NAGRODY SPECJALNE
• Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
• Wojewody Kujawsko-Pomorskiego
• Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego
• Prezydenta Miasta Bydgoszczy
• Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty
• Prezesa Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr
• Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr Oddział w Bydgoszczy
• Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
• Nagroda Organizatora
NOMINACJE:
• do udziału w Konkursie „Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza” - dla zdobywcy Grand Prix
• do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach,
• do udziału w Turnieju Chórów „Legnica Cantat”
JURY
• prof. dr hab. Dariusz Dyczewski - Akademia Sztuki w Szczecinie
• prof. dr hab. Benedykt Błoński – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
• prof. dr hab. Janusz Stanecki - Akademia Muzyczna w Bydgoszczy
• prof. dr hab. Bernard Mendlik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
• Krystyna Stańczak-Pałyga - Zarząd Główny Polskiego Związku Chórów i Orkiestr
KATEGORIE KONKURSU
I. Dziecięce chóry szkolne do 16 lat
II. Dziecięce chóry pozaszkolne do 16 lat
III. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach równych do 21 lat
IV. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach mieszanych do 21 lat
VI. Młodzieżowe chóry pozaszkolne o głosach mieszanych do 21 lat
CHÓRY UCZESTNICZĄCE W KONKURSIE
KATEGORIA I. Dziecięce chóry szkolne do 16 lat
- Chór „Cantiamo” – grupa młodsza ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Leżajsku, dyrygent: Barbara Kuczek
- Chór „Dolce Canto” ze Szkoły Podstawowej nr 38 im. Zdobywców Wału Pomorskiego w Bydgoszczy, dyrygent: Roksana Ptasznik
- Chór „Królewskie słowiki” ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Brodzińskiego w Królówce, dyrygent: Katarzyna Adamczyk
- Chór „La Musica” – grupa najmłodsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Joanna Knap
- Chór „Puellarum Cantus” z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 im. Szarych Szeregów w Stalowej Woli, dyrygent: Katarzyna Pisera
- Chór „Canzona” ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Siedlcach, dyrygent: Dariusz Różański
KATEGORIA II. Dziecięce chóry pozaszkolne do 16 lat
- Chór Dziecięcy Rabki-Zdroju z Centrum Kultury, Sportu i Promocji w Rabce-Zdroju, dyrygent: Kinga Brandys-Wójciak
- Chór Harmonia z Gminnego Ośrodka Kultury w Łukowej, dyrygent: Sławomir Kuczek
- Chór Dziewczęcy Canzona z Goślińskiego Towarzystwa Muzycznego w Murowanej Goślinie, dyrygent: Adrianna Wtorkowska-Kubińska
- Chór Dziecięco-Młodzieżowy „Our Music” z Olsztyna, dyrygent: Magdalena Kowalewska
KATEGORIA III. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach równych do 21 lat
- Chór „Cantiamo” – grupa starsza z Zespołu Szkół Licealnych im. Bolesława Chrobrego w Leżajsku, dyrygent: Barbara Kuczek
- Chór „La Musica” – grupa starsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Karolina Filipczak-Sulima
- Chór Żeński I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Siedlcach, dyrygent: Dariusz Różański
- Chór „Fantazja” z II Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Słupsku, dyrygent: Lilianna Zdolińska
KATEGORIA IV. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach mieszanych do 21 lat
- Chór mieszany „Primo” z I Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy, dyrygent: Monika Wilkiewicz
- Chór „Canticum Canticorum” z VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, dyrygent: Małgorzata Mazur
- Chór Władysława IV z VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława IV w Warszawie, dyrygent: Jakub Siekierzyński
KATEGORIA VI. Młodzieżowe chóry pozaszkolne o głosach mieszanych do 21 lat
- Chór Miasta Białegostoku z XI Liceum Ogólnokształcącego im. rtm. Witolda Pileckiego w Białymstoku, dyrygent: dr Anna Stankiewicz
- Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, dyrygent: Danuta Czeczot
ORGANIZACJA ZAKWATEROWANIA
SZKOLNE SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE W BYDGOSZCZY
ul. Generała Józefa Sowińskiego 5, tel. 52 322 75 70
wyżywienie uczestników - restauracja Pałacu Młodzieży
BIURO ORGANIZACYJNE KONKURSU
PAŁAC MŁODZIEŻY pokój 111
ul. Jagiellońska 27, 85-097 BYDGOSZCZ
tel. 52 321 00 81 wew. 326, 327, 328
Galeria
Sobota, przesłuchania konkursowe
Niedziela, spotkanie jury z dyrygentami
Niedziela, piknik chóralny
Niedziela, warsztaty „Funkcja artykulacji fonetycznej w śpiewie”
Niedziela, Koncert Galowy
Zdjęcia - Pracownia Fotograficzna Pałacu Młodzieży:
Kasia Topolska, Patrycja Żal, Sandra Wróblewska
nauczyciel - Jarosław Pabijan
HONOROWY PATRONAT
PROJEKT
WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ
PATRONAT MEDIALNY
PARTNERZY
dotychczasowych edycji
WYDARZENIA