- aktualności
- galeria 2024
- regulamin
- utwory obowiązkowe
- karta zgłoszenia
- karta repertuarowa
- wzór listy uczestników
- RODO
- o konkursie
- kontakt
- archiwum
- Pałac Młodzieży w Bydgoszczy
39. edycja - 2019
Trwa święto młodej chóralistyki - kilka słów zza kulis
PROTOKÓŁZ POSIEDZENIA KOMISJI OCENIAJĄCEJ II ETAP (FINAŁ) 39. OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU CHÓRÓW A CAPPELLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Bydgoszcz, dnia 20 października 2019 r.
JURY W SKŁADZIE:
- Krystyna Stańczak-Pałyga - przewodnicząca
- prof. Dariusz Dyczewski
- prof. Przemysław Pałka
- prof. Janusz Stanecki
- Marian Wiśniewski – sekretarz
Jury po wysłuchaniu w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy 19 października 2019 r. 12 chórów wyłonionych na podstawie nagrań w I etapie konkursu przyznało następujące nagrody:
Maskotkę ufundowaną przez Dyrektora Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy dla najmłodszego uczestnika Konkursu otrzymuje ośmioletnia Jagoda Łątka z Chóru „La Musica” – grupa najmłodsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie.
I. W KATEGORII DZIECIĘCYCH CHÓRÓW SZKOLNYCH DO LAT 16
- BRĄZOWY KAMERTON - za zdobycie 75,80 pkt. otrzymuje Chór „Dmuchawce” z Zespołu Szkół w Karczmiskach, dyrygentka: Anżela Kwiatkowska.
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 82,20 pkt. otrzymuje Chór „Dolce Canto” ze Szkoły Podstawowej nr 38 im. Wału Pomorskiego w Bydgoszczy, dyrygentka: Roksana Ptasznik
ponadto chór otrzymuje Puchar Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 82,40 pkt. otrzymuje Chór Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, dyrygentka: Jolanta Drużyńska.
ponadto chór otrzymuje statuetkę Łuczniczki ufundowaną przez Miasto Bydgoszcz.
- ZŁOTY KAMERTON - za zdobycie 92,80 pkt., otrzymuje Chór „La Musica” – grupa najmłodsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Zdzisław Ohar.
onadto chór otrzymuje nagrodę ZAiKS w wysokości 1.000,- zł - ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ - za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 94,40 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 4.600,- zł za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego w tej kategorii („Canzonetta” Marcina Łukasza Mazura do słów Marty Berowskiej), otrzymuje Chór „La Musica” – grupa młodsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygentka: Karolina Filipczak.
ponadto chór otrzymuje nagrodę ZAiKS w wysokości 1.000,- zł.
II. W KATEGORII DZIECIĘCYCH CHÓRÓW POZASZKOLNYCH DO LAT 16
Do tej kategorii nie zakwalifikowano żadnego chóru.
III. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW SZKOLNYCH DO LAT 21 o głosach równych
- SREBRNY KAMERTON – za zdobycie 86,60 pkt. otrzymuje Chór „Cantiamo” ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Leżajsku, dyrygentka: Barbara Kuczek.
ponadto chór otrzymuje puchar Stowarzyszenia Musica Choralis
- ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ – za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 94,00 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 4.600,- zł za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego w tej kategorii („Matulu moja” w opracowaniu Ireny Pfeiffer) otrzymuje Chór ,,Canzona” ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Siedlcach, dyrygent: Dariusz Różański.
ponadto chór otrzymuje nagrodę ZAiKS w wysokości 1.000,- zł
IV. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW SZKOLNYCH DO LAT 21 o głosach mieszanych
- SREBRNY KAMERTON - za zdobycie 88,20 pkt. otrzymuje Chór LXXV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Warszawie, dyrygentka: Liliana Bach.
ponadto chór otrzymuje puchar Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. - ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ - za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 94,80 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 4.600,00 zł za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego w tej kategorii („Zaczarowany ołówek” Krzysztofa Niegowskiego) otrzymuje Młodzieżowy Chór „Scherzo” z I Liceum Ogólnokształcącego w Nowym Sączu, dyrygent: Andrzej Citak.
ponadto chór otrzymuje nagrodę pieniężną ufundowaną przez Organizatora konkursu w wysokości 1.000,- zł.
V. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW POZASZKOLNYCH DO 21 LAT – o głosach równych
Do tej kategorii nie zakwalifikowano żadnego chóru.
VI. W KATEGORII MŁODZIEŻOWYCH CHÓRÓW POZASZKOLNYCH DO 21 LAT o głosach mieszanych
- ZŁOTY KAMERTON - za zdobycie 94,60 pkt., puchar i nagrodę pieniężną MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO w wysokości 4.600,- zł za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego w tej kategorii („Jubilate Deo” s. Elżbiety Młynarczyk) otrzymuje Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” z Ogniska Pracy Pozaszkolnej w Szczecinie, dyrygent: Grzegorz Handke.
ponadto chór otrzymuje nagrodę ZAiKS w wysokości 1.000,- złł
oraz nominację do udziału w 51. Turnieju Chórów „Legnica Cantat”.
- ZŁOTY KAMERTON - za zdobycie 95,20 pkt., otrzymuje Chór „Cantabile” z Miejskiego Ośrodka Kultury w Głubczycach, dyrygentka: Ewa Maleńczyk.
ponadto chór otrzymuje nagrodę finansową Prezydenta Miasta Bydgoszczy w wysokości 1.000,- zł,
puchar Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr Oddział w Bydgoszczy – za najlepsze wykonanie utworu inspirowanego polską muzyką ludową („O mój miły rozmarynie” i „Kujawiak” Jacka Sykulskiego)
oraz nominację do udziału w 55. Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach.
- ZŁOTY KAMERTON, PUCHAR MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ - za zdobycie najwyższej punktacji w tej kategorii – 95,40 pkt., otrzymuje Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, dyrygentka: Danuta Czeczot.
ponadto chór otrzymuje nagrodę finansową ufundowaną przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w wysokości 1.000,- zł,
oraz puchar Prezesa Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora współczesnego („Mironczarnia” Jakuba Neske do słów Mirona Białoszewskiego)
Nominację do udziału w drugiej edycji Konkursu „Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza” w Poznaniu
i
Nagrodę główną GRAND PRIX XXXIX OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU CHÓRÓW A CAPPELLA DZIECI I MŁODZIEŻY ufundowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (2.000,- zł oraz pianino cyfrowe YAMAHA) otrzymuje Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, dyrygentka: Danuta Czeczot.
Jury składa podziękowanie i wyrazy uznania dyrygentom, instruktorom i opiekunom przygotowującym chóry do udziału w XXXIX Ogólnopolskim Konkursie Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży. Z zadowoleniem zauważa także, że tegoroczne prezentacje konkursowe wyróżniały się wysokim poziomem artystycznym. Godnym odnotowania jest także fakt, że w tym roku zadebiutowały z powodzeniem trzy chóry (w kategoriach I i IV).
Jury składa również podziękowania za stworzenie warunków umożliwiających organizację XXXIX Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży Ministerstwu Edukacji Narodowej, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz władzom samorządowym miasta Bydgoszczy i województwa kujawsko-pomorskiego.
Serdecznie podziękowania kieruje również do Kuratoriów Oświaty i działaczy Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, którzy włączyli się w prace organizacyjne konkursu, a także do dyrekcji i pracowników Filharmonii Pomorskiej, w której gościnnych progach konkurs odbył się już po raz kolejny.
Szczególnie serdeczne podziękowania Jury kieruje do dyrekcji i pracowników Pałacu Młodzieży za perfekcyjną organizację oraz okazaną serdeczność chórom, dyrygentom, jurorom i zaproszonym gościom.
CHÓRY UCZESTNICZĄCE W KONKURSIE
KATEGORIA I. Dziecięce chóry szkolne do 16 lat
1. Chór „Dmuchawce” z Zespołu Szkół w Karczmiskach, dyrygent: Anżela Kwiatkowska
2. Chór „Dolce Canto” ze Szkoły Podstawowej nr 38 im. Wału Pomorskiego w Bydgoszczy, dyrygent: Roksana Ptasznik
3. Chór Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku, dyrygent: Jolanta Drużyńska
4. Chór „La Musica” – grupa najmłodsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Zdzisław Ohar
5. Chór „La Musica” – grupa młodsza ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Fryderyka Chopina w Lublinie, dyrygent: Karolina Filipczak
KATEGORIA III. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach równych do 21 lat
6. Chór „Cantiamo” ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Leżajsku, dyrygent: Barbara Kuczek
7. Chór ,,Canzona” ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Siedlcach, dyrygent: Dariusz Różański
KATEGORIA IV. Młodzieżowe chóry szkolne o głosach mieszanych do 21 lat
8. Chór LXXV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Warszawie, dyrygent: Liliana Bach
9. Chór „Canticum Canticorum” z VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, dyrygent: Małgorzata Mazur
10. Młodzieżowy Chór „Scherzo” z I Liceum Ogólnokształcącego w Nowym Sączu, dyrygent: Andrzej Citak
KATEGORIA VI. Młodzieżowe chóry pozaszkolne o głosach mieszanych do 21 lat
11. Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” z Ogniska Pracy Pozaszkolnej, dyrygent: Grzegorz Handke
12. Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, dyrygent: Danuta Czeczot
13. Chór „Cantabile” z Miejskiego Ośrodka Kultury w Głubczycach, dyrygent: Ewa Maleńczyk
Utwory obowiązkowe 39. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży
Utwory na chóry dziecięce, dziewczęce, żeńskie:
SA
- „Nie płacz Zosiu” mel. ludowa z Kujaw, oprac.: Piotr Szczepańczyk
- „Śpij aniołku” muz.: Beata Sibrecht, sł.: Dorota Gellner
- „Pranie” muz.: Ewa Fabiańska-Jelińska, sł.: Maria Konopnicka
SMzA
- „Matulu moja” mel. i sł. ludowe (z Kurpiów), oprac.: Irena Pfeiffer
- „Canzonetta” muz.: Marcin Łukasz Mazur, sł.: Marta Berowska
- „Miała baba łysa krowa” mel. ludowa z Mazur, oprac.: Marcin Łukasz Mazur
- „List do Matki Boskiej” muz.: Waldemar Koperkiewicz, sł.: ks. Jan Twardowski, oprac.: Grażyna Nazarko
- „Melodie Europy” muz.: Jakub Kowalewski
SSA
- „Twoje wielkie tajemnice” muz.: Wioleta Stronczek, sł.: Krystyna Siesicka
SSAA
- „Brzózka” rosyjska mel. ludowa, oprac.: Urszula Smoczyńska
- „Ubi caritas” muz.: Łukasz Urbaniak
- „Letnia burza” muz.: Jakub Szafrański
Utwory na głosy mieszane:
SATB
- „Ojcze nasz” muz.: Mariusz Dubaj, sł.: Modlitwa Pańska (wersja z 1900 r.)
- „Zaczarowany ołówek” muz.: Krzysztof Niegowski, na podst. muz. Waldemara Kazaneckiego
- „Jubilate Deo” muz.: s. Elżbieta Młynarczyk FMA, sł.: Ps 100, 1-3
Utwory na głosy męskie:
- „Bacowsko kolynda” muz. Jan Pasierb-Orland, sł. Stanisław Gąsienica „Byrcyn”
Utwory do wspólnego wykonania:
- Hymn Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży, muz. i opr. Grażyna Wolter i Piotr Jańczak, sł. Tomasz Kopiszka
- Gaude Mater Polonia, muz. i sł. Wincenty z Kielczy, opr. Teofil Klonowski
- Hymn III Tysiąclecia, muz. i sł. Mirosław Gałęski
- W zależności od kategorii:
chóry dziecięce, żeńskie:
„Pieśń wieczorna”, muz. Stanisław Moniuszko, sł. Władysław Syrokomla, opr. Adam Suzin
chóry mieszane:
„Przylecieli sokołowie”, muz. Stanisław Moniuszko, sł. Jan Czeczot
UWAGA!
Hymnu III Tysiąclecia Mirosława Gałęskiego prosimy nauczyć następująco:
- Chór I i chór II powinny znać wszystkie chóry mieszane.
- Chór III powinny znać chóry dziecięce i żeńskie (w oryginale jest to głos solowy).
- Chóry męskie prosimy o nauczenie partii tenorów i basów z chórów I i II.
Nuty wysyłamy zainteresowanym dyrygentom mailem, po uprzednim skontaktowaniu się z koordynatorem konkursu, na adres: dak1@palac.bydgoszcz.pl.
Inauguracja
Koncerty konkursowe
W Bydgoszczy rozpoczęło się święto młodej chóralistyki.
Trwa 39. Ogólnopolski Konkurs Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży
Na scenie Filharmonii Pomorskiej w sobotę 20 października od rana rozbrzmiewały śpiewy chóralne – wspaniałe głosy i piękne pieśni. To za sprawą przesłuchań konkursowych 39. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży, którego organizatorem jest Pałac Młodzieży w Bydgoszczy i Stowarzyszenie Przyjaciół Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy „PAŁAC”. W tym roku jury przesłuchało 12 chórów ocenianych w czterech kategoriach: dziecięce chóry szkolne do 16 lat, młodzieżowe chóry szkolne o głosach równych do 21 lat, młodzieżowe chóry szkolne o głosach mieszanych do 21 lat, młodzieżowe chóry pozaszkolne o głosach mieszanych do 21 lat. Chórzyści prezentowali swoje umiejętności przed wybitnymi specjalistami. Jury stanowili: prof. Dariusz Dyczewski (Akademia Sztuki w Szczecinie), prof. Przemysław Palka (Akademia Muzyczna w Poznaniu), prof. Janusz Stanecki (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), Krystyna Stańczak-Pałyga (Zarząd Główny PZCHiO) oraz Marian Wiśniewski (PZChiO Oddział Bydgoszcz). Za kulisami lekki gwar, uśmiechy, powitania, ostatnie oddechy i ćwiczenia aparatu głosu, potem na hasło inspicjenta – koncentracja, uścisk dłoni dyrygenta i wejście na scenę. A tam – absolutne skupienie i nagle te dzieci, ta rozbawiona młodzież stają się uduchowionymi, budzącymi podziw artystami, jednością. Tworzą piękno, brzmią wprost niebiańsko, jak jeden organizm. Pełen profesjonalizm. Wykorzystują swoje pięć minut i wracają znowu na ziemię - do śmiechów, rozmów, żartów. A na scenie następni artyści przez moment są jak w innej rzeczywistości - w świecie muzyki.
# Poza sceną, już po przesłuchaniach są bardzo otwarci, komunikatywni, odpowiadają na pytania i sami opowiadają o sukcesach i trudnościach w życiu chórów. Większość chórów uczestniczy w Ogólnopolskim programie rozwoju chórów szkolnych Śpiewająca Polska. Dlatego często spotykają się one na warsztatach i konkursach. Dobrze się znają, uczestniczą wzajemnie w swoich występach w Filharmonii Pomorskiej.
# Istniejący od sześciu lat Chór „Our Voice” z Działdowa w ubiegłym roku debiutował w Ogólnopolski Konkurs Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży. Wyjechał z trofeami i powrócił. Pani dyrygent Danuta Czeczot dzieliła się doświadczeniem problemu, jakim jest przyciągnięcie w stosunkowo małym środowisku nowej młodzieży do chóru. Tymczasem zespół powiększył się w ciągu roku o dziesięć osób. Chór odnosi kolejne sukcesy, widać u młodzieży poczucie dumy z tego co robią, radości i więzi ze swoją mistrzynią, która przed występem dodawała im otuchy, powtarzając jak mantrę słowa - nie istnieje nic takiego jak trema. Z każdym chórzystą zrobiła także w geście wsparcia piątkę przed wejściem na scenę. Czuło się, że ta przyjazna relacja, autorytet i bliskość stanowią receptę na sukces, dlatego są nowi członkowie, dlatego tak trudno absolwentom opuszczać „Our Voice”. Wydali też 2 płyty z zespołami z Hiszpanii i Francji.
# Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” powstał prawie sześćdziesiąt lat temu. Założył go Jan Szyrocki. Od ośmiu lat jego dyrektorem i dyrygentem jest Grzegorz Handke, jeden z pierwszych uczestników chóru. „Słowiki” koncertowały w większości krajów europejskich, a także w krajach Afryki, Azji, Australii z Oceanią, obu Ameryk. Pod obecnym kierownictwem szczeciński chór jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów i festiwali. W 2016 „Słowiki” zajęły II miejsce w Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie, otrzymały nagrodę „Talent Roku 2016”, a w Konkursie Chóralnym w Rimini (Włochy) zajęły I i III miejsce (Złoty i Srebrny Dyplom). W 2017 chór zdobył Złoty Dyplom w Festiwalu Chóralnym „Pomerania Cantat” w Koszalinie oraz Złoty Dyplom w XXIX Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumii. Zespół wykonał także pełne koncerty w Bazylice w Sandomierzu, w Rzeszowie oraz w Katedrze we Lwowie (Ukraina). Nagrał także 2 płyty CD oraz program kolędowy dla TVP3. W 2018 chór zdobył Złoty Dyplom w 53 Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach, II miejsce w Konkursie Chóralnym w Wilnie (Litwa) oraz Złoty Dyplom w VIII Konkursie „Ars Liturgica” w Gnieźnie. Zespół także wykonał „War Requiem” – B. Brittena w Greifswaldzie (Niemcy), Szczecinie, Kłajpedzie (Litwa) oraz Katedrze w Berlinie. Chór brał także udział w głównych, szczecińskich uroczystościach obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości, wykonując w Bazylice Archikatedralnej w Szczecinie Koncert Muzyki Polskiej. W 2019 Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” zdobył „Grand Prix”, 2 Złote Dyplomy oraz 2 Nagrody Specjalne na Szczecińskim Festiwalu Muzyki Pasyjnej. Nic dziwnego, że chętnych do śpiewania w tym renomowanym zespole było w tym roku ponad 700 chłopców podczas rekrutacji w.... przedszkolach. W składzie koncertowym jest 80 uczestników. Oprócz wspaniałego brzmienia, chór wyróżnia się także postawą chórzystów – starsi są bardzo opiekuńczy wobec młodszych chłopców. Widać, że chór jest nie tylko szkołą śpiewu, ale także miejscem wychowywania i uspołeczniania.
# Białystok określa się mianem zagłębia chóralistyki. Chóry z tego miasta zdominowały środowisko, jak niegdyś Wielkopolska stała chórami, tak teraz Podlasie. Po roku powrócił do Bydgoszczy jeden z nich - Chór Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku kierowany przez Jolantę Drużyńską. Funkcjonuje dopiero od 2017 roku, a już ma na koncie liczne osiągnięcia. W ostatnim czasie: Złote Pasmo podczas Regionalnego Konkursu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska (2019 r. Białystok), Srebrny Dyplom podczas II Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Sakralnej w Tykocinie (2019 r.), Srebrny Kamerton podczas 38. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży w Bydgoszczy (2018 r.), Złote Pasmo podczas Regionalnego Konkursu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska (2018 r. Białystok). Bardzo cenią ubiegłoroczny Srebrny Kamerton. W tym roku maja także ochotę na nagrodę.
# Podczas Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella nie brakuje niczego, oprócz czasu. Jest pewien niedosyt związany ze swobodnym pobyciem w pięknym mieście, czyli po prostu z czasem wolnym. Uczestnicy skupiają się na próbach, prezentacji konkursowej, słuchaniu innych chórów, bo jak wszyscy mówią- od każdego można się czegoś nauczyć, z radością korzystają też z czasu relaksu i integracji w sobotni wieczór, jakim jest „Piknik chóralny”. Następnego poranka próba i Koncert Galowy, emocje związane z nagrodami, zdjęcia przed budynkiem Filharmonii i powrót do domów - oddalonych setki kilometrów od Bydgoszczy. Goście Konkursu przybyli z wielu miast i miejscowości – od Szczecina po Lublin, od Głubczyc po Stary Sącz. Większość była w naszym mieście wielokrotnie. Konkurs bowiem, jak magnez, przyciąga najlepsze polskie dziecięce i młodzieżowe chóry z całej Polski, które tu chętnie powracają przez lata. W tym roku po raz pierwszy do grodu nad Brdą przyjechał Chór LXXV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Warszawie, dyrygowany przez Lilianę Bach oraz Chór „DMUCHAWCE” ze Szkoły Podstawowej im. Macieja Rataja w Karczmiskach, dyrygowany przez Anżelę Kwiatkowską. Sama dyrygentka przyjeżdżała do Bydgoszczy, by obserwować, szkolić się i uczyć. Teraz wybrała się z chórem Właśnie oni, mimo bardzo ograniczonego czasu, wygospodarowali dwie godziny, by poznać nasze miasto. Bardzo to ucieszyło organizatorów, niezwykle uradowało dr Ewę Puls /regionalistkę/, która z zegarkiem w ręku, by zdążyć punktualnie do godziny 18.00, pokazała gościom najbardziej charakterystyczne miejsca w Bydgoszczy. Zaczęła więc od pomnika założyciela miasta - dzieci musiały same odnaleźć nazwisko autora dzieła i godło z czasów króla Kazimierza Wielkiego, dalej szlak wędrówki przebiegał wzdłuż 18 południka. Mała przerwa na zakup pamiątek dla rodzeństwa, babć i rodziców. Potem zachwyt nad urodą kamienic w centrum i poznanie historii ich powstania oraz architektonicznych detali, a także części dziejów miasta pod zaborami, gdy nazywane było „małym Berlinem”. Młodzi muzycy zobaczyli też budynek Opery, pomnik twórcy i pierwszego dyrektora słynącej z doskonalej akustyki Filharmonii /o czym wrażliwi chórzyści przekonali się na własne uszy/ Andrzeja Szwalbego. Nie uszło też uwadze bardzo dociekliwym zwiedzającym, że jadący tramwaj nosił jego imię. Bardzo spodobał im się pomysł nazywania wagonów nazwiskami zasłużonych dla miasta osób. Mimo dużego tempa, pani przewodnik pokazała młodym artystom rzeźbę Michała Kubiaka Wędrowiec, twierdząc, że dotknięcie jego nosa może sprawić konkursowy sukces. Myślę, że chóry swoje sukcesy zawdzięczają talentom, ciężkiej pracy i pasji, ale …., któż nie lubi miejskich legend. Młodzi ludzie z podziwem obejrzeli fontannę Potop i ławeczkę dr Mackiewicz, a także ławeczkę Mariana Rejewskiego, którego zasługi dobrze znali. Pełen wrażeń i pod wrażeniem urody miasta, z wybiciem zegara o ustalonej porze, chór „DMUCHAWCE” siedział w autokarze, aby zdążyć na integracyjny Piknik. Następnym razem będą już znali i Bydgoszcz i piękną salę Filharmonii, i pozostałe chóry. Będą już czuli się jak u siebie. Dobrze, ze nie pożałowali czasu. Teraz czują się już u nas jak u siebie.
# Udział w Ogólnopolskim Konkursie Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży jest wielkim wyróżnieniem i ważnym wydarzeniem dla Chóru LXXV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Warszawie. Jego dyrygentka - pani Liliana Bach, debiutantka w Bydgoszczy, to wielka pasjonatka swojej pracy, jest pod wrażeniem poziomu imprezy i jej rangi. My ćwiczymy w sali gimnastycznej, a tu mamy możliwość występu na scenie Filharmonii o wyjątkowej akustyce. Ogólnopolski Konkurs Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży to prawdziwe święto muzyki, legendy krążą w całym kraju o tym miejscu i tej imprezie. Codzienność jest trochę trudniejsza. Trzeba umieć pozyskać młodzież do tej pięknej, ale trudnej pracy, wymagającej wytrwałości. Konkurencja w stolicy jest duża. Wybór trudny – konie, języki obce, tenis.... Ale gdy ma się pasję, to młodzi ludzie dają się porwać. Pani Liliana widzi swoją rolę nie tylko jako chórmistrza, ale także wychowawcy. Chce kształtować nie tylko dobrych muzyków, ale dobrych ludzi. Przykłada także dużą wagę do wyrabiania kompetencji społecznych swoich podopiecznych, gdyż w dobie „komórek’’ jest to niezwykle ważne. Repertuar chóru obejmuje utwory bardzo zróżnicowane stylistycznie, jest laureatem licznych czołowych nagród i wyróżnień. Koncertuje w Polsce i poza granicami. Brał również udział w kilku międzynarodowych projektach koncertując z amerykańskimi, ukraińskimi, niemieckimi i japońskimi chórami. Wydał aż 4 płyty.
# Chór „Cantiamo” z Leżajska prowadzony przez Barbarę Kuczek bardzo dużo koncertuje. Ma na swoim koncie liczne nagrody w konkursach, festiwalach, przeglądach wojewódzkich, ogólnopolskich a nawet międzynarodowych. Są to złote, srebrne, brązowe kamertony, struny, pasma i dyplomy, II miejsce w Międzynarodowym Festiwalu Chórów „ Varsovia Cantat ‘’ w Warszawie, dwa drugie oraz wyróżnienie w Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Religijnej Cantate Deo w Rzeszowie, a także Puchary Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr Oddział Bydgoszcz, Złota Płyta TV Oddział Bydgoszcz, Specjalna Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Specjalna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich, Specjalna Nagroda Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Specjalna Nagroda Ministra Edukacji Narodowej dla dyrygenta najlepszego chóru w swojej kategorii oraz wiele nagród Marszałka Województwa Podkarpackiego i innych. Ten utytułowany chór lubi „klimat” Bydgoszczy, a chórzystki „kochają śpiewać”. Właściwie każdy rodzaj muzyki – rock, pop – zależnie od nastroju. Daria Świąder, Julia Zając, Natalia Mamisek i Katarzyna Działo z wielkim entuzjazmem mówią o swojej pasji śpiewania, z dumą podkreślają rolę swojej mistrzyni - Barbary Kuczek. Pani jest naszym życiowym i artystycznym autorytetem. To Pani wybrała suknie, to Pani....
# Okazuje się, że pasja śpiewania dotyczy także organizatorów imprezy. Tyle lat ile zajmuje się przygotowaniem Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży, czyli od 27 edycji, Pani Dorota Tomaszewska śpiewa w zespole gospel. Także osoba sprawująca od początku opiekę medyczna podczas konkursu śpiewa w chórze parafialnym. Obie panie są altami. Na pewno na nich lista talentów śpiewaczych nie kończy się. A może powstanie kiedyś chór organizatorów?
# Debiutują nie tylko chóry i dyrygenci. W tej roli zaprezentował się podczas konkursowych przesłuchań konferansjer Piotr Morawski obok doświadczonego już Kacpra Gacki. Gratulacje i życzenia prowadzenia za jakiś czas Koncertu Galowego. Najmłodsze uczestniczki zajęć w Pałacu Młodzieży z urokiem, wdziękiem i bezpretensjonalnie, ale i profesjonalnie, wręczały po występach chórzystom drobne pamiątki. Pięknie ubrane, wytworne małe damy – Anastazja Oparska, Njabe Gregorowicz oraz Julia Tomaszewska /córka pani Doroty – może przejmie po mamie organizację tego dzieła, przy którym wzrasta od kilku lat/.
Właśnie ta oczywista w tym miejscu i okolicznościach elegancja młodych ludzi - stroju, postawy, kroku – ujawnia kolejny walor tego wydarzenia, ale szerzej śpiewaniu w chórach. To jest także szkoła savoir vivr’u. Cóż, szlachectwo zobowiązuje.
# CHÓR „CANTABILE z Głubczyc powstał w 2014 roku. Jego założycielką oraz dyrygentem jest Ewa Maleńczyk. Chór od początku istnienia uczestniczy w programie Akademia Chóralna „Śpiewająca Polska”. Kilkakrotnie zapraszany był do udziału w koncertach finałowych tego projektu w takich miejscach jak: Filharmonia Szczecińska i NFM we Wrocławiu. Koncertował w kraju oraz w Belgii, Anglii, Niemczech. Zespół wykonuje zarówno muzykę a cappella jak i muzykę wokalno-instrumentalną (np. Carmina Burana). Jest wielokrotnym laureatem „Złotego Pasma” Przeglądu Chórów Regionu Opolskiego w ramach programu Śpiewająca Polska” . Także podczas Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży zdobył już Srebrny (2016) oraz Złoty Kamerton (2017). Ostatnio odniósł sukces w Międzynarodowym Konkursie w Lloret de Mar w Hiszpanii, zdobywając złote i srebrne wyróżnienia w kategorii śpiewu klasycznego i ludowego. Martyna Mikler podkreśla czar muzyki klasycznej, którą z radością wykonują, ale mają również w repertuarze rozmaite gatunki od folku po pop. Kinga Kozołubska pochwaliła się zaproszeniem dla chóru do Moskwy, do udziału w programie Erazmus+ oraz przygotowaniami do konkursu w Wenecji. Miło patrzeć jaka duma rozpiera młodzież z osiągnięć, jak chętnie mówią o swoim chórze, jak czują się odpowiedzialni za to co robią. Stanowią rodzinę mają wspólne plany. Rośniemy razem - mówi Martyna.
# Młodzieżowy Chór „Scherzo” I Liceum Ogólnokształcącego w Nowym Sączu powstał prawie trzydzieści lat temu. Założycielem i dyrygentem zespołu jest dr Andrzej Citak – nauczyciel Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Nowym Sączu, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej i Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego w Bydgoszczy. Repertuar zespołu to głównie muzyka polska okresu Renesansu i współczesna. Chór wielokrotnie koncertował w kraju oraz w Niemczech, Włoszech, Francji, Belgii, Anglii, Hiszpanii, Bułgarii, Norwegii i Ukrainie. Jest laureatem wielu konkursów krajowych i zagranicznych. Czterokrotnie zdobył „Srebrny”, a w 2013 r. „Złoty Kamerton” na Ogólnopolskim Konkursie Chórów Szkolnych w Bydgoszczy, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Chórów w Belgii, I miejsce i Specjalne Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Chórów w Rzeszowie, Nagroda Specjalna i Nagroda „Odkrycie BIM” Międzynarodowego Festiwalu „Bydgoskie Impresje Muzyczne”, II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu „Golden Voices of Barcelona” w Hiszpanii. Na Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu zdobył 5 Złotych, 8 Srebrnych oraz 3 Brązowe „Harfy Eola”, a w 2005 r. został laureatem nagrody „Grand Prix” tego festiwalu. Na Ogólnopolskim Turnieju Chórów „Legnica Cantat” zdobył w 1995 r. wyróżnienie, a w 2006 r. I miejsce kategorii chórów młodzieżowych oraz „Brązowy Dyplom” w 2017 r. Nagrał i wydał 6 płyt CD ze swoim repertuarem. Od 2006 r. jest członkiem Polskiej Federacji „Pueri Cantores”. W tym roku koncertowali w Norwegi, mają nadzieję, że powrócą do Narwiku (miasto partnerskie), by uczcić 80. rocznicę bitwy pod Narwikiem. Dyrygent z dumą wspomina premierowe wykonanie przez chór z orkiestrą barokową Magnifikat Bacha. Anna Janisz mówi, że w repertuarze mają zarówno dzieła klasyczne jak i współczesne, chociażby Beatlesów; że bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach chóru. Kochają to. Jednak ich Mistrz trochę obawia się, że „komórki” odciągają młodzież w inny świat. Na razie jednak najmłodsza uczestniczka Zuza ma 12, a najstarsza 19 lat. Kryzysu nie widać. Zespół pełen radości, chęci do rozmowy wyrażał entuzjazm, pasję i szacunek dla chórmistrza.
Warsztaty dla dyrygentów
Piknik chóralny
-Tegoroczny Piknik chóralny – integracyjne spotkanie młodzieży, czas relaksu i wspólnej zabawy, tradycyjnie przygotowała pani Patrycja Cywińska-Gacka, a w realizacji tej imprezy na kilkaset osób pomagała jej pani Dominika Kosińska i DJ Mateusz / Mateusz Dąbrowski - akustyk PM /.
Najlepiej zobrazowała Piknik chóralny Maja Wiącek, młodzieżowy fotoreporter imprezy - prawa ręka fotografa pana Jarka Pabijana: fajnie, głośno, spoko atmosfera. Wszyscy się razem bawili, śpiewali, tańczyli na schodach - ludzie z różnych chórów. Wtórowały jej dziewczyny z chóru z Leżajska - świetna zabawa, ciekawe konkursy i zagadki muzyczne dotyczące zwierząt / np. Lot trzmiela, Karnawał zwierząt /.
-Tym razem Warsztaty dla dyrygentów towarzyszące Ogólnopolskiemu Konkursowi Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży poprowadziła pani Agnieszka Sowa - znana i utytułowana dyrygentka bydgoskich chórów. Pan Dariusz Różański – doświadczony dyrygent chóru CANZONA z Siedlec, odnoszący wiele sukcesów artystycznych docenia warsztaty. Zwłaszcza możliwość poznania nowego repertuaru i przypomnienie starego, który na trochę został zapomniany oraz wymiana doświadczeń są przydatne i stanowią źródło nowych pomysłów. Zresztą, całą imprezę ocenia bardzo wysoko, zarówno perfekcyjną organizację, poziom artystyczny jak i atmosferę, a także emocje. Zwłaszcza w chwili rozmowy sięgały one zenitu, gdyż wkrótce miał być ogłoszony „ wyrok” jury - jak zażartował. Okazało się, że był bardzo łaskawy dla chóru. Gratulacje!!
Chórzystki z CANZONY – Weronika i Karolina - z entuzjazmem wypowiadały się o Koncercie Galowym. Zapytane o kanwę , jaką jest twórczość Moniuszki, zauważyły, że kompozytor jest im znany, gdyż uczestniczyły w czerwcu w Teatrze Wielkim w Gali Moniuszkowskiej w ramach finału projektu Śpiewająca Polska. Podobne zdanie wyraziła Tosia z Leżajska – to najlepszy koncert jaki tu widziała, a była już w Bydgoszczy trzy razy. Jest pod wrażeniem. Podobną myśl przekazała pani Liliana Pawlak-Zalewska, która jest członkiem nieoficjalnego jury Konkursu. Koncert znakomity, impreza wspaniała. Każdego roku przyprowadza wnuczkę, aby ją zarazić świętem śpiewu. Zachwytu nie ukrywała też mała podopieczna pani Izabeli Cywińskiej-Łomżyńskiej – Lenka Podlasińska, która w cudowny sposób wcieliła się w rolę chochlika, a później z cała rodziną podziwiała występy innych.
Koncert galowy
PRZEBOJOWY MONIUSZKO
wielkie wspólne śpiewanie na urodziny Jubilata podczas Gali 39. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży
Pierwsze, mocne takty Koncertu Galowego 39. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży wyznaczyły jego formułę. Jazzowa, oryginalnie brzmiąca, uwspółcześniona wersja wielkich moniuszkowskich „hitów” - Arii Skołuby oraz Prząśniczki w wykonaniu Piotr Dąbrowski Band z Pałacu Młodzieży wprowadziła licznie zgromadzoną w Filharmonii publiczność oraz gości i uczestników Konkursu w klimat pięknego multimedialnego widowiska, które wieńcząc święto młodej polskiej chóralistyki, jak zapowiedzieli konferansjerzy, było celebracją sztuki wokalnej w duchu moniuszkowskim, w duchu umiłowania śpiewu i muzyki. Bo przecież Patron Roku był twórcą blisko 270 pieśni, także oper, operetek, baletów i muzyki kościelnej. Gala finałowa z udziałem znakomitych 12 chórów: z Białegostoku, Działdowa, Głubczyc, Karczmisk, Leżajska, Lublina, Nowego Sącza, Siedlec, Szczecina, Warszawy i Bydgoszczy stanowiła doskonałą sposobność do przybliżenia jego sylwetki, ukazania źródeł inspiracji twórczych oraz ponadczasowego dorobku, mimo że autor urodził się 200 lat temu. I trzeba przyznać, że wyprawiliśmy w Bydgoszczy Mistrzowi godne i piękne urodziny. Reżyser spektaklu wykreowała, poprzez symboliczną scenografię, kostiumy, cytowane dokumenty z epoki, prezentacje multimedialne, prowadzoną narrację, a także występy chórów, solistów oraz tancerzy i aktorów kontekst kulturowy, który kształtował, najpierw rzeczywistość, a później wpływał na wrażliwość, wyobraźnię, estetykę oraz świat wartości kompozytora, które odnajdujemy w tematyce i poetyce jego dzieł. Przede wszystkim wybrzmiało przesłanie o znaczeniu kultury w życiu każdego człowieka. W życiu Moniuszki literatura, krajobraz kulturowy, pejzaż za oknem, a szczególnie miłość do muzyki, do rodzinnego śpiewania były głównym motywem działania. Tą samą pasją dzisiaj żyją i zaszczepiają ją kolejnym pokoleniom wychowanków mistrzowie i mentorzy – dyrygenci chórów, a imponujące efekty ich działań zaprezentowali podczas koncertu. Na początek zachęcali słowami pieśni Śpiewaj w chórze, by zamiast robić wiele niepotrzebnych rzeczy, po prostu śpiewać, bo piosenka jest dobra, na wszystko. A że śpiewanie chórzyści maja już w krwiobiegu, to nie zadziwia nas, chociaż zachwyca, to swobodne, wręcz niezauważalne, łączenie chórów w różnych wykonaniach, wymienianie się dyrygentów w rozmaitych konfiguracjach, przy zachowaniu harmonii dźwięku i potęgi głosów. Jak przekaz kulturowy jest żywy, nieustannie przetwarzany twórczo, jak można ze „skrzyni wyjmować stare i nowe rzeczy” pokazało znakomite wkomponowanie w spektakl motywu zamku (i duchów), tak mocno osadzonego w naszej kulturze, wykorzystywanego w literaturze i przeniesionego poprzez nią do twórczości Moniuszki, by trafić z kolei poprzez lingwistyczną poezję Mirona Białoszewskiego i współczesną kompozycję do repertuaru chóru Our Voice z Działdowa. Ten fantastycznie wykonał Mironczarnię, a świetne kostiumy i ruch sceniczny wzmocniły przekaz muzyczny, włączając utwór w ramy prowadzonej opowieści o Moniuszce, ale także o sztuce, która nie rodzi się w próżni, lecz ma swoje źródła, odniesienia i konteksty. Z takich powiązań intertekstualnych – ukazujących nieustanne przenikanie sztuk, konwencji i stylistyk, zbudowane było to głębokie, dojrzałe artystycznie i pouczające widowisko, prezentujące uniwersalizm języka sztuki, wieczne trwanie motywów, znaki czasów i przemiany historyczno-kulturowe. Wszystko to zostało wyśpiewane, ukazane poprzez taniec, recytację, grę aktorską, kostium i obraz. Było także klasyczne tradycyjne „śpiewanie Moniuszki” – najpierw tak, jak wymarzył sobie kompozytor, tworząc Śpiewniki domowe - „zjednoczone chóry” wraz z publicznością , która wspomagała się tekstami wyświetlonymi na ekranach, tworzyły wielką muzykująca rodzinę, która wykonała największe „ przeboje” Moniuszki (Pieśń wieczorną, Prząśniczki i Ten stary zegar). Takie „klasyczne” karaoke. Później, owacyjnie przyjmowany baryton Krystian Psujek (akompaniament fortepianu – Dorian Makowski), świetnie zinterpretował arię Skołuby i Pieśń Dziad i Baba (wielkie owacje publiczności), a chóry prezentowały utwory z repertuaru Moniuszki do tekstów Mickiewicza, Syrokomli, Czeczota... już w scenerii swojskich wiejskich pejzaży i na tle opowieści o życiu kompozytora. Właśnie to jest fenomen chóralistyki, że otwiera młodych ludzi na literaturę, rozmaite klimaty, konwencje i style, pokazuje los i kondycję człowieka. Żeby dobrze śpiewać nie wystarczy mieć głos, technikę i wytrwałość, trzeba interpretować - wczuć się w przesłanie, jakie niesie utwór, odczytywać, niuanse, być wrażliwym na humor, umieć wyrazić ból i dramat. Wtedy dopiero można poruszyć słuchaczy, wtedy jest się artystą. Właśnie tak prowadzą swoją młodzież dyrygenci, taką wizję odczytujemy także rokrocznie podczas Koncertu Galowego Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży. Dać szansę, by chóry wybrzmiały w całej dojrzałości. Chyba każdą osobę na widowni poruszyła dramaturgia i dojrzałość wykonania utworu Fire, Kateriny Gimon przez Chór LXXV Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie na tle filmowych obrazów rzezi wojennej. Młodzi śpiewacy potrafią też bawić się śpiewaniem i prowokować do śmiechu widownię, zmieniać nastroje, treści i brzmienia; to wszystko można poddać rozmaitym aranżacjom, tak jak na wstępie koncertu unowocześniono utwory Jubilata. Jednak czy to na rockowo, czy na jazzowo - czy w wersji klasycznej, Moniuszko jest rozpoznawalny już po pierwszych taktach. Ma stale miejsce w naszych sercach, bo jest przepojony polskością. Kochamy jego pieśni, mazury, chociaż nie zawsze dobrze pamiętamy, z której opery pochodzą. Właśnie Rok Kompozytora, także nasz koncert, pozwolił lepiej poznać nie tylko dzieło, ale ciekawą osobowość, życie oraz czasy tego wielkiego twórcy. Za wspaniałe, na europejskim poziomie widowisko podziękowała wykonawcom (zarówno gościom, jak i zespołom pałacowym) oraz dyrektor Magdalenie Beredzie, która wyreżyserowała spektakl, przewodnicząca jury Konkursu Krystyna Stańczak-Pałyga (Zarząd Główny Polskiego Związku Chórów i Orkiestr). W podsumowaniu wyraziła uznanie dla poziomu artystycznego uczestniczących w 39. Ogólnopolskim Konkursie Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży chórów, zadowolenie, że do grona stałych bywalców tej znaczącej w świecie chóralistyki imprezy dołączyły trzy nowe podmioty. Nie zabrakło także ukłonu wobec osób i instytucji, dzięki których wsparciu możliwe było przeprowadzenie tak ważnego przedsięwzięcia artystycznego: współfinansujących projekt - Ministra Edukacji Narodowej,Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Miasta Bydgoszczy, a także honorowych patronów: Ministra Edukacji Narodowej,
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty. Przewodnicząca wyraziła także wdzięczność nieoficjalnemu jury oraz Pałacowi Młodzieży nie tylko za perfekcyjną organizację, ale także za wyjątkowo serdeczne przyjęcie ponad pół tysiąca śpiewających młodych ludzi z całej Polski. Na koniec dokonało się to, co najważniejsze – ogłoszono werdykt, rozdano nagrody, szczęśliwi młodzi wykonawcy entuzjastycznie – śpiewem, krzykiem oraz tańcem ogłosili sobie i światu radość z sukcesu i wdzięczność dyrygentom, wręczając im, jak zawsze, kwiaty. Zanim rozjadą się do domów, zanim utrwalą swoje szczęście na wspólnej fotografii, jeszcze raz ta wielka wspólnota, ten wyjątkowy chór wykonał Hymn Trzeciego Tysiąclecia i Gaude Mater, pozostawiając w uszach i sercach słuchaczy niezatarte wspomnienie piękna i harmonii. Na pewno te wspaniałe chóry będą w swoich miastach i regionach upowszechniały muzykę Stanisława Moniuszki. Śpiewniki domowe dotrą, jeśli nie pod strzechy, to do szkół, sal koncertowych czy klubowych. Moniuszko i jego twórczość pozostanie także w Bydgoszczy, dzięki współtworzącym koncert pałacowym artystom: Zespołom Tańca Współczesnego Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy – DMT, pracującym pod kierunkiem Eni Rożankowskiej, grupom: Amulet i Amulecik - Anny Bebenow, Sigma i Kropka – dr Wiesławy Pilewskiej, Brax - Beaty Rewolińskiej oraz Patrykowi Michałkowi i Wiktorowi Repeczko - z teatru młodzieżowego Jacka Małachowskiego, Lence Podlasińskiej w roli Chochlika, a także nauczycielom pracowni instrumentalnej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy: dr Piotrowi Dąbrowskiemu, Markowi Robaszkiewiczowi, Markowi Marszałkowi. Zapewne również prowadząca koncert wspólnie z Janem Kotlarkiem - Patrycja Mazurek, po sukcesie solowego wykonania pieśni Moniuszki.
Tekst: Krystyna Bujak
Zdjęcia - Pracownia Fotograficzna Pałacu Młodzieży:
Maja Wiącek
Kasia Topolska
Sandra Wróblewska
Mateusz Kociński
instruktor - Jarosław Pabijan
HONOROWY PATRONAT
PROJEKT
WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ
PATRONAT MEDIALNY
PARTNERZY
dotychczasowych edycji
WYDARZENIA