strona FIPA

Aktualności

 

Informujemy, że 43. edycja Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży odbędzie się w dniach 17-19 października 2025.

Termin nadsyłania zgłoszeń – do 6 czerwca 2025.

Nowość!

W tym roku zapraszamy do udziału w naszym Konkursie także chóry szkół muzycznych.

 

Jest już dostępny zbiór utworów obowiązkowych na 43. edycję konkursu.
Zbiór nut zostanie wysłany zainteresowanym dyrygentom pocztą elektroniczną.
Prosimy o kontakt z koordynatorem konkursu:
Dorota Tomaszewska
dak1@palac.bydgoszcz.pl.

 

 

 

„Raz na ludowo", czyli historia przeboju 42. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży.

Śpiew, taniec, obraz i poezja; tradycja i nowoczesność; nastrojowość połączona z humorem, barwą, energią i młodością, a do tego dobra wspólna zabawa wszystkich wykonawców a także publiczności – to w skrócie opis tego, co działo się podczas koncertu finałowego 42. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży.
Mieszkańcy grodu nad Brdą, przyzwyczajeni do wielu wspaniałych muzycznych wydarzeń goszczących w naszym mieście, które z dumą nosi miano Miasta Muzyki Unesco, wypełnili w niedzielę salę Filharmonii Pomorskiej uznając, że Gala młodej chóralistyki należy do najprzedniejszych widowisk. Niektórzy mogli posłuchać piękna muzyki chóralnej we wspaniałym anturażu już w sobotę w trakcie wieczornego koncertu „Tańczące Fontanny” na skwerze im. Krzysztofa Pendereckiego. Byli też wierni słuchacze śledzący zmagania młodych wykonawców podczas przesłuchań konkursowych w sali Filharmonii Pomorskiej, by nasycić się tą szczególną muzyką, która rzadziej gości na scenach czy w rozgłośniach, a jest tak piękna, czysta, wymaga rzeczywistych umiejętności, nie podpiera się efektami - dlatego porusza i zachwyca. Konkurs ma ponad czterdziestoletnią tradycję, większość edycji organizowana była przez bydgoski Pałac Młodzieży. Przez lata witaliśmy znane, renomowane chóry, by wspomnieć tylko kilka śpiewających pokoleń w chórze „La Musica” z Lublina pod kierunkiem Pana Zdzisława Ohara, który tradycyjnie „rozbijał bank nagród”. Gościliśmy wiele „gwiazd”, które wielokrotnie błyszczały  na konkursowej scenie. Oprócz tych znanych, powracających, renomowanych zespołów pojawiały się nowe, które stopniowo, w kolejnych występach zdobywały kamertony coraz  szlachetniejszej barwy dołączając do najlepszych. W tej edycji dwa chóry debiutujące w finale Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży sięgnęły od razu po najwyższe trofea. Chór Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, którym dyrygowała dr hab. Małgorzata Podzielny oraz Chór „Copernicus” z IX Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Lublinie pod kierunkiem Mileny Wnuk szturmem osiągnęły szczyty. Chór z Wrocławia zdobył wszystko - Złoty Kamerton w swojej kategorii, Grand Prix oraz nominację do udziału w Konkursie „Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza”. Nota bene w tym roku kamertony były inne. Ich nową formę artystyczną stworzył bydgoski rzeźbiarz Andrzej Ritter. Patrząc na ten męski chór, w klasycznych wytwornych strojach, złożony z chłopców od maluchów po młodzieńców, śpiewających pięknie i wzruszająco, nie sposób było nie wspomnieć sławnego mistrza Stuligrosza i jego podopiecznych. I tu refleksja, która dotyczy wszystkich zespołów uczestniczących w tegorocznym i poprzednich konkursach - zachwyca w nich, oprócz pięknego śpiewu, wysoka kultura. Nie chodzi tylko o znakomity poziom artystyczny, stosowność zachowania i ubioru, ale także o szacunek i wdzięczność wobec dyrygentów (wręczanie kwiatów swoim mistrzom), uznanie dla konkurencji wyrażane owacjami na stojąco, wspaniała współpraca z wszystkimi wykonawcami koncertu galowego, który był świetnie wyreżyserowanym spektaklem. Bez wątpienia Ci młodzi ludzie stanowią elitę w swoich środowiskach. Pracują ciężko na sukces, ale kochają ten trud, który prowadzi do triumfu, do występów we wspaniałych salach, takich jak ta, w Filharmonii Pomorskiej. Ale nie tylko prestiż czy nagrody są dla nich motywacją do podjęcia tej trudnej formy uprawiania muzyki. Na pewno cenią wspólnotę opartą na bliskich relacjach z rówieśnikami i mistrzami, możliwość uczenia się od innych chórów, wyjazdy oraz poczucie uczestniczenia w wielkich wydarzeniach kulturalnych, bycie w wielkiej rodzinie artystów, która potrafi wzruszać, zachwycać i bawić publiczność.

Doskonałym przykładem takiej magii była finałowa Gala 42. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży. Wspaniałe harmonijne, piękne widowisko "na dziesięć chórów",
z udziałem znanego nie tylko w Polsce Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Bydgoska” prowadzonego przez Elżbietę Kornaszewską-Rogacką oraz mającego ogólnopolską sławę zespołu folkowego SVAHY kierowanego przez Patrycję Cywińską-Gacka, który zachwycił pięknem ludowych pieśni w oryginalnym brzmieniu głosów trzech solistek i rzadkich instrumentów (lira korbowa, suka biłgorajska, bęben obręczowy). Urody występom chórów dodawały choreografie pałacowych zespołów tańca współczesnego: „Amulet” Anny Bebenow oraz „Brax” Beaty Rewolińskiej. Akompaniatorem podczas koncertu był pan Dorian Makowski. Ten dwuczęściowy spektakl łączył śpiew, taniec, obraz filmowy i słowo poetyckie - śpiewane i recytowane. Pierwsza część zatytułowana „Od świtu do zmierzchu" to synteza sztuk wokół wiodącego motywu ludowego. Piękno wiejskiego krajobrazu - od porannych mgieł po zachód słońca oraz klimat obrzędów wiejskich doskonale oddawały przyśpiewki ilustrujące wydarzenia i rytm życia ludu. Większość chórów wybrało jako utwór obowiązkowy pieśń Poranne mgły. Podobna sytuacja zdarzyła się dawno temu, gdy prawie wszyscy uczestnicy konkursu sięgnęli po pieśń Flamingi prof. Józefa Świdra (wówczas jurora). Nowy hit Konkursu tradycyjnie wykonany został przez kilka chórów pod batutą zmieniających się dyrygentów. Jak zawsze włączano wszystkich artystów do wspólnych wykonań w powiązaniu z zabawnymi scenkami aktorskimi. Tym razem urzekające barwami i urodą stroje „Ziemi Bydgoskiej” łączyły się z ludowymi strojami chórów śpiewających ludowe pieśni z różnych regionów. Najbardziej ujął serca publiczności występ  „Ziemi Bydgoskiej” we fragmentach suity góralskiej, podczas którego do popisowych przeskoków przez ciupagę dołączyli z wielką swadą chórzyści z Wrocławia, by potem zaśpiewać pieśń ludową z Podhala. I tak przeplatały się utwory chóralne, tańce, kolorowe stroje, wspólne i indywidualne występy wszystkich uczestników Gali - tworząc niezapomnianą feerię barw, przenosząc widzów w urocze krajobrazy z odgłosami ptaków, rytuały i klimaty dawnej polskiej kultury wiejskiej, z nastrojowym Chopinem i mocnym, stylizowanym „na ludowo" graniem SVAHÓW. Wszystko to w kilku wymiarach, we współistnieniu i wzajemnym dopełnianiu - synergia pieśni chóralnej, którą ilustrował obraz, wzbogacał taniec i wzmacniało słowo poetyckie. Wykreowany nastrój udzielał  się widzom, przenosząc ich w świat natury i bliskiej jej kultury ludowej.
Druga część koncertu to sztuka podniosła, sakralna oraz ta towarzysząca ważnym momentom w życiu narodu i innych wspólnot. Klasycznym wykonaniom pieśni Jubilate Deo, Laudate Dominum omnes gentes towarzyszyły w tle niezwykłej urody wnętrza średniowiecznych katedr. Od patosu dawnych utworów i niebiańskiej architektury przez utwór Dance! T. Gibsona oraz Clap your hands, all peoples na motywach Psalmu 47 z radosną ekspresją, wyrażoną także poprzez ruch, koncert doszedł do finałowego momentu – prezentacji efektów pracy towarzyszących Konkursowi warsztatów chóralnych prowadzonych przez dr Alicję Szelugę z Poznania. Zjednoczone chóry 42. Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży oraz chóry z bydgoskich szkół, które na co dzień uczestniczą w Akademii Chóralnej, zajęły nie tylko scenę, ale i proscenium, by wykonać pod kierunkiem dr Alicji Szelugi z potężnym wigorem i wielkim entuzjazmem, który udzielił się także publiczności, dynamiczne i bardzo radosne utwory w afrykańskim rytmie, który wprost domagał się wyjątkowej ekspresji towarzyszącej chórzystom przy śpiewie pieśni Bonse aba z Zambii oraz tradycyjnego polinezyjskiego utworu Tongo. Ten występ wprost porwał widownię. Owacjom nie było końca. Powiewały flagi miast reprezentowanych przez goszczące w Bydgoszczy chóry (na początku zaprezentowane w pięknym tańcu z flagami przez zespół „Brax”). Ta niezwykła atmosfera i emocje stanowiły preludium do finału, który tradycyjnie łączył się z odśpiewaniem Hymnu Konkursu Chórów oraz Gaude Mater Polonia. W tym uroczystym tonie zakończyły się prezentacje artystyczne. Reżyserem koncertu była dyrektor Pałacu Młodzieży Pani Magdalena Bereda.

Po wspaniałych przeżyciach artystycznych nastąpił wyczekiwany przez młodych chórzystów moment odczytania werdyktu i wręczenia nagród. Emocje sięgały zenitu. Były łzy wzruszenia, selfie z dyrygentami i jurorami, wręczanie wielkich bukietów swoim mistrzom i mentorom. Jak zawsze specjalną nagrodę dla najmłodszego uczestnika Konkursu - maskotkę wielkości odbierającej ją sześcioletniej Kai Korzeń z chóru „Harmonia” z Łukowej ufundowała i wręczyła Dyrektor Pałacu Młodzieży Magdalena Bereda. Przewodniczący jury prof. dr hab. Dariusz Dyczewski podkreślił rangę i walory Festiwalu, wskazał zasługi osób i instytucji wspierających to dzieło na wszystkich etapach. Szczególnie podziękował dyrygentom i młodzieży za wielką pracę i jej efekty. W szczególności wyrazy uznania skierował do bezpośredniego organizatora - Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy, którego Dyrekcja oraz pracownicy na czele z koordynatorką przedsięwzięcia - panią Dorotą Tomaszewską, w sposób perfekcyjny przygotowali tę wielką imprezę, dbając o komfortowe warunki dla uczestników, stwarzając niepowtarzalną atmosferę oraz wyjątkowe przeżycia artystyczne. Podziękowania wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji wydarzenia, złożyła dyrektor Pałacu Młodzieży Magdalena Bereda.
Atmosfera radości i zabawy przeniosła się przed budynek Filharmonii. Fiesta nie miała końca. Tam jeszcze długo chóry tańczyły, śpiewały, robiły zdjęcia. Nie mogąc się rozstać z imprezą, z miastem oraz przyjaciółmi, żegnały się ze sobą przesłaniem „Do zobaczenia za rok”.
Tekst: Krystyna Bujak

 

 

 

 


HONOROWY PATRONAT

 

PROJEKT
WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ


PATRONAT MEDIALNY

 



PARTNERZY
dotychczasowych edycji
WYDARZENIA